DSV
Du store verden! er en organisasjon som driver transnasjonal kunstproduksjon,
og arbeider for å fremme mangfoldet innenfor kunst- og kulturlivet i Norge.

Du store verden! gratulerer!

Pressemelding

15 år med Etnisk Musikklubb

www.etniskmusikklubb.no



Arne Fredriksen
daglig leder
Verdens første og eneste musikklubb for folkemusikk på CD var danna!
Den 8. mars 2011 har Etnisk Musikklubb 15 år jubileum. Da blei vi stifta og registrert som et AS av undertegnede og representanter for sentrale aktører innen musikkmiljøer i Norge; Landslaget for Spelemenn, Kongsberg Jazzfestival, Landslaget for folkemusikk i barnehage og skole, Førde Folkemusikkfestival, VossaJazz, Telemarkfestivalen, Senter for int. folkedans og HiT - Folke musikkstudiet i Rauland. Selskapet skulle drive en medlemsbasert musikklubb etter bokklubbprinspippet. Verdens første og eneste musikklubb for etnisk musikk og folkemusikk på CD var danna. Den posisjonen holder vi enda. Landslaget for Spelemenn var sentrale både i forberedelsen med etableringen og særlig i de første åra klubben eksisterte. Magnar Sundt, Øyvind Kvile og Anne S. Haugan må nevnes som folk fra gamle Lfs som gjorde en stor innsats i styret. Sistenevnte er styreleder i dag.

Vi slapp verden løs
Polyfonisk sang fra Middel havet, indisk brass, sjamanmusikk, norsk folkemusikk av første klasse, overtonesang fra Sør-Sibir, nordisk folkemusikk, flamenco, tango, japansk trommemusikk, arabisk og afrikansk musikk samt irsk dansemusikk ble sluppet løs fra firmaet! Huset ble fylt av hyllemetere med CD'er fra alle verdens hjørner. Salgsmetodene var helt motsatt av den til pop-industrien. Der de framhever store stjerner og bestselgende album, lovet vi reisen, for mange, inn i det ukjente. Det var en reise mange var med på og mange er fortsatt med på ferden. En verden med et mangfold, lik regnskogens - lovet vi på musikkens område; genuin, opprinnelig musikk innen ulike kulturgrupper. Vi presenterte nesten alltid musikk og artister som lever i skyggen av den profesjonelle musikkindustrien, og dens hegemoni i eteren og på scener i inn og utland. Det var intet mindre enn verdens immaterielle kulturarv vi slapp løs – også den norske som jeg lærte å bli glad i på kappleiker og festivaler.

Folk kjøpte ukjent musikk på min anbefaling
Musikk ble gjennomlyttet og anbefalt av sjefen sjøl, alt måtte holde en viss kvalitet. Lytteplater strømmet til fra verdens plateselskaper. Jeg tok min egen smak med på råd, men måtte selvsagt ikke personlig like alt som skulle selges igjennom musikklubben. Med årene har nok maskevidden blitt større, men jeg mener jeg fortsatt er flink til å vurdere kvalitet - særlig det som selges som Månedens Album i de ulike profilene. De skal holde en god kvalitet, så er nå det en bonus for de som "glemte" å avbestille. ”Vi abonnerer vi” sa medlemmer – vi avbestiller aldri og fortsatte: ”Vi ville aldri snuble over denne musikken om vi skulle leite sjøl og ikke har vi tid heller”. ”Ikke orker vi å sette beina våre inne i platebutikker som er reine diskoteker heller”. Slike tilbakemeldinger fikk vi. Folk tore å kjøpe ukjent musikk på min anbefaling!

Tre par dansesko
Begynnelse på etableringen av musikklubben begynte med tre par dansesko: et par bunadssko til norsk folkedans, et par Opanci for balkandans og et par sko med dobbelt jern under til irsk/amerikansk steppedans - clugging. Plateavdelingen på Deichmanske Bibliotek må sies å ha "en aksje" i etableringen, der jeg i min tid som ukependler i Oslo lånte meg igjennom hele den rikholdige platesamlingen deres med norsk og internasjonal folkemusikk. Så må trekke fram etablerersenteret Revita på Kongsberg, ved Gro Moen. Hun trodde på ideen da jeg, nokså utbrent og sliten av intensiv pendling, la fram løse fragmenter til forretningsplan - en plan jeg hadde tenkt ut på alle timene på pendlertoget mellom Kongsberg og Oslo. Et eksempel på at en livsstilskrise kan være en kilde til kreativitet. Fra Lfs var Anne S. Haugan en sentral samtalepartner i utviklingsfasen.

Verdens som nisje
”Hvordan er det å jobbe med verden som nisje” ble jeg spurt om av en NRK-journalist en gang. Tenk det dere, verden er en nisje, mens 12% av jorda dominerer resten når det gjelder lyd og bilde og har gjort det i over hundre år.! Dette minner meg på det politiske som motivasjon: at også et politisk sinne - var med å legge grunnlag for firmaet – mitt politiske sinne over den øredøvende Anglo- Amerikanske musikkdominansen (i norsk- eller originaltapning) som terroriserte meg hvor enn jeg gikk. Den var allesteds nærværende - enten i form av egne lokale og riksdekkende kanaler og dominerende på spilleflater på NRK, i klesbutikker, på utesteder, i skiheisen - "you name it". Jeg vendte mitt sinne/irritasjon til en kreativ kraft. Målet må være at folkemusikk og verdens musikk alminneliggjøres i eteren. Her er det gledelig at NRK nå åpner mer opp verdens musikk med to timers nye spilleflater i programmet Verdens Scenen.

Platebransjens overfokus på digitale medier:
Store deler av platebransjen overinvesterer nå om dagen oppmerksomheten siden i digitale muligheter og gjør plateformatet en bjørnetjeneste. De er som besatt av besatt av streaming og digitale muligheter, og er selv med å slå beina under markedsmulighetene for CD-formatet. Dette minner meg om noe jeg lærte på marxistisk studiesirkel for 40 år siden – om kapitalismens overinvesteringer der det ble oppdaget nye markeder. Det er viktig med skikkelig markedskunnskap når det gjelder salg av musikk. En må forstå at det er en rekke parallelle virkeligheter, segmenter, målgrupper og aldersdimensjon i forhold til dette. Vi har også unge kunder! Det bekymrer meg at kollegaer og konkurrenter opptrer slik fordi vi også i betydelig grad er avhengig at andre også utgir i CD-formatet. ”Ja takk begge deler” sier vi, men legger vekt på plateformatet og utvikler dette.


Vi lærte å lage plater av å selge andres plater – dvs CD'er fra noen av verdens beste innen folkemusikk/etniskmusikk. Det har blitt priser også i utland samt gode anmeldelser og eksport internasjonalt. Vi øker utgivelsene, frekvensen og omsetningen av selve CD-formatet, i en tid kollegaer nærmest flagger ut og går over til streaming. Men jeg skjønner det litt også da. Om en jobber en innafor genre der en likevel ikke har annet enn musikken å melde – så kan en jo kutte ut ”bildet av havet”, minimalistiske skriften, dårlig design og bare selge lyden. Jeg mener vi er et veldig veldig tydelige selskap. Vi jobber med en genre som ikke er ”ferskfisk” akkurat. Det ligger til genren folkemusikk at den har en historie å fortelle, - om artisten, om tradisjonen, om slåttene, om instrumentene og kanskje knytta til myter og sagn, ofte er dette nybråttarbeid. Dette vil vi fortelle! Over tid har vi derfor utviklet oss i retning av CD-Bok-formatet. Med tekster på norsk, engelsk og fransk som standard på de fleste, men vi har også språkene spansk, gresk og kinesisk på noen av våre utgivelser. Dette er nøkkelen til eksport. Folk kan lytte og lese i et designmessig tiltalende format. Første kvartal i år har vi like mange utgivelser som i 2010. Det lover godt for 15års jubileet! Utover året vil vi feire på ulik vis.

Krise som kilde til ny endring: Som grunder og ildsjel er en villig til å legge ned mye krefter og jeg innrømmer at det til tider også har vært slit. Selv om jeg hadde bakgrunn fra produktutvikling og markedsføring, så har jeg mange ganger ønsket at jeg også var "datautdannet" for; pga høye IT-ambisjoner, så brant vi oss her - mye tid og penger blei svidd av på IT-konsulenter og mislykka pilotprosjekt med Micosoft sin samarbeidspartner i Norge - It works. Nå funker i alle fall Nettbutikken og bruken øker stadig. Jeg har vært som besatt av bedre itløsninger – men har roet meg og fokuserer for tida på det vi er gode på. Når sykdom slår til – med hjerteoperasjon og senere et en ikke-kurerbar og ulekkert autoimmunt syndrom Cogans Syndrome som bl.a. i minst fire måneder gjorde meg døv, så har et aktivt arbeidende styre trådt til samt en hjelpende kone. Da hjelper det også å ha på plass en ”verna bedrift” med ”daybed”. Dette har gjort at jeg måtte avhende mange oppgaver jeg hadde før og kjøpt timer. I tillegg har vi ansatt en annen person. Jeg måtte tenke nøye igjennom hva jeg skulle bruke min begrensa arbeidskapasitet til – og mest blir det å tenke ut smarte prosjekter videre – sitte i hornet å si pip – det gjelder bare å si de rette pipa.


Etnisk Musikklubb, Masovngata 18, NO-3616 Kongsberg, Norway
Tel + 47 32 73 56 60 Fax +47 32 73 56 61
info@emcd.no | www.emcd.no
www.etniskmusikklubb.no

Sjekk også våre kataloger i PDF-format: katalog.etniskmusikklubb.no
Nettbutikken vår finner du på shop.etniskmusikklubb.no
Plateselskapet og utgivelser finner på www.emcd.no



<< Tilbake | Nyhetsarkiv
Støttespillere